7.2 Kwaliteitsbewaking

Onderwijs dat zo in beweging is als op Magenta moet op de voet worden gevolgd als het om de resultaten gaat. Vandaar dat een uitgebreid systeem is opgezet om de kwaliteit te bewaken:

  • De groepsleerkrachten registreren en interpreteren de individuele prestaties en gedragingen. Digitale groeps- en zorgmappen vormen een belangrijke basis voor het leerlingvolgsysteem.
  • Het leerlingvolgsysteem bevat alle resultaten van testen en gesprekken: o.a. de groepsgegevens en de leerlingendossiers.
  • De intern begeleider bewaakt het leerlingvolgsysteem en zij zorgt ervoor dat er, voor de kinderen die uit- of opvallen, samen met de groepsleerkrachten adequate groepsplan of een begeleidingsplan wordt opgesteld.
  • Het team maakt in regelmatig terugkerende zorg- en groepsbesprekingen met IB duidelijk hoe de stand van zaken is, wat eraan gedaan wordt en of er hulp bij nodig is.
  • De onderwijsinspectie komt de school bezoeken, om aan de hand van overheidsrichtlijnen, de school als totaal door te lichten, daar verslag van te doen en eventueel adviezen te geven voor verbeteringen.
  • De directie gebruikt een zelfevaluatiesysteem waarmee de kwaliteit van het onderwijs op vele verschillende aspecten minimaal twee keer per jaar geëvalueerd wordt. Hieruit komen dan actieplannen naar voren waarmee gewerkt wordt. Tevens wordt er voor deze evaluaties gebruik gemaakt van ouder, leerling en team enquêtes.
  • De ouders kunnen door rechtstreekse contacten met de directie en/of de leerkrachten informeren naar de gang van zaken. Aan de hand van de IKC-gids en vooral van het schoolplan kunnen zij beoordelen of de school voldoet aan de geschreven verantwoording. Ook kunnen zij invloed uitoefenen via de Medezeggenschapsraad.