Groep 7


Hard werken wisselen we af met leuke dingen doen. Zo houden we de motivatie erin.

Weektaken
Op IKC Magenta werken wij met een weektaak. Hierdoor leren de leerlingen hun werk te plannen. Handig, want dat moeten ze straks op het voortgezet onderwijs ook zelf doen. De kinderen weten wat er per week van hen wordt verwacht en ze mogen zelf plannen wanneer ze het werk gaan maken. Op de weektaak staan alle vakken. Van rekenen tot geschiedenis, maar ook handvaardigheid, muziek en drama. De weektaak eigenlijk een soort agenda. De taken die gemaakt moeten worden staan duidelijk aangegeven. De kinderen plannen deze vervolgens zelf in.

Gynzy
Gyzny is een digitaal leermiddel waarop de kinderen op hun eigen niveau kunnen werken. De leerlingen hebben allemaal een eigen exemplaar waarop ze de opdrachten maken. De leerkracht kan direct bijhouden hoe de kinderen hun werk maken en ingrijpen waar nodig. 

Samenwerken
Samenwerken gebeurt vaak in tweetallen. De kinderen krijgen gedurende ongeveer 1 à 2 weken een maatje waarmee zij veel samen doen. Daarnaast mogen kinderen er ook voor kiezen om met andere kinderen aan het werk te gaan of in groepjes te werken. Dit kan binnen de eigen groep zijn, maar ook groepsoverstijgend.

DaVinci
We maken gebruik van de methode DaVinci. Daarin komen binnen de zaakvakken en wereldoriëntatie ook de 21ste-eeuwse vaardigheden -inclusief programmeren- aan bod en burgerschapsvorming, wetenschap & techniek en onderzoekend & ontwerpend leren. Dit geldt voor de hele basisschool.

Zelf nakijken in de klas
In de klas staan nakijktafels waar kinderen zelf hun werk nakijken, behalve de toetsen. Incidenteel kijkt de leerkracht het werk ter controle na. Zo trainen we de verantwoordelijkheid van de kinderen.

Huiswerk
In groep 7 krijgen de kinderen huiswerk. Bijna elke week is er een toets, bijvoorbeeld van geschiedenis, natuur/techniek of aardrijkskunde. Ook krijgen de kinderen regelmatig een dictee van Engels; deze woordjes leren zij thuis. Vanaf groep 7 krijgen de kinderen bovendien maakwerk mee naar huis. Denk hierbij aan reken- en taaloefeningen.
De kinderen in 7 houden elk jaar een spreekbeurt en maken een werkstuk.

Nakijktafel
In de klas staan nakijktafels waar kinderen zelf hun werk nakijken, behalve de toetsen. Incidenteel kijkt de leerkracht het werk ter controle na. Zo trainen we de verantwoordelijkheid van de kinderen.

Lezen
In groep 7 besteden weveel aandacht aan lezen. Dat doen we op verschillende manieren, zoals duolezen, mandjeslezen of fantasialezen. Bij dit laatste mogen de kinderen een mooi boek van huis meenemen. Ze mogen in de klas op hun eigen plek lezen of in de leeshoeken.

Bewegen
Sporten is gezond. De hele school heeft daarom twee keer per week gym. Bij lekker weer spelen we op het plein. Schoolzwemmen doen wij alleen in de zomer. Groep 7 gaat op de fiets naar het zwembad.

Verkeersexamen
In groep 7 doen de kinderen mee aan het praktisch en theoretisch verkeersexamen. Dit vindt meestal ergens in april plaats. In de lessen op school bereiden de kinderen zich hierop voor, maar natuurlijk moet er ook thuis nog wel geoefend worden en op straat.

Sociaal emotionele ontwikkeling
Ongeveer 1 keer per week behandelen weeen onderwerp gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit doen wij in een ontspannen sfeer tijdens de lunch. Regelmatig doen we mee aan het project van de gelukskoffer. Tijdens dit project denken de leerlingen na over de betekenis van geluk en hoe ze zelf voor geluk kunnen zorgen.

Leerkrachten:
Groep 7a: Marianne Rodenburg en Janine Wibbelink
Groep 7b: Marlijn Snijders en Paula Pasman