2.1 Visie

Ontmoet | Ontdek | Ontwikkel
We zijn aangekomen in een tijd waarin de hele wereldbevolking met elkaar verbonden is, middels het internet, middels de snelle vervoersmogelijkheden en middels een intrinsieke interesse in elkaar.
Het kind is dus een wereldburger, daarom is het van belang om kinderen te leren de wereld vanuit verschillende culturele en levensbeschouwelijke perspectieven (interdenominatief) te bekijken, zodat kinderen voorbereid zijn op ontmoetingen met andere wereldburgers en zicht hebben op mondiale thema’s. Door kinderen op verschillende manieren te leren samenwerken en samen beslissingen te leren nemen, leren ze hoe ze invulling willen geven aan hun rol als burger en ontwikkelen ze houdingen en vaardigheden waardoor ze voorbereid zijn om hun plek in te nemen in de samenleving.
Iedereen leert op zijn eigen wijze, heeft zijn eigen kwaliteiten, maar ook zijn eigen uitdagingen. Op Magenta hebben we oog voor de kinderen en willen we elk uniek kind begeleiden in zijn ontwikkeling door in te steken op de kwaliteiten waarmee we de uitdagingen aan kunnen gaan. Maar we zijn geen individuen die naast elkaar leven en werken in een gebouw. We leven en werken samen en met elkaar. Daarom werken we actief aan “samenwerken”. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in tweetallen of groepjes werken. Coöperatief leren maakt gebruik van de verschillen tussen kinderen. De kinderen zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. De bereidheid en het bewustzijn om elkaar telkens weer echt te zien, houden we wakker door als team en leefgemeenschap telkens weer bij elkaar stil te staan, ervoor te zorgen dat we elkaar informeren over wat werkt in de begeleiding van onze leerlingen. Daarbij maken we een onderscheid tussen wie je bent en wat je doet. We rekenen de ander niet af op het gedrag, maar spreken de ander erop aan. Zodoende wordt iedereen in onze kleine leef- en leergemeenschap gezien. Dat vormt de basis om met elkaar te werken in vertrouwen. Hierdoor ontwikkelen zich zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld en leert het kind de vaardigheden die het nodig heeft voor de 21ste eeuw. Kinderen ontwikkelen zich het best wanneer zij sámen met hun ouders en hun leerkracht kunnen afstemmen over hun behoeften: Kinderen doen het beter als ouders zich bij hun leerproces betrokken voelen. Zij leren gemakkelijker en gaan met meer plezier naar school. Wij geloven dat medewerker, ouder en kind een gouden driehoek kunnen vormen. Open communicatie en wederzijds goed afstemmen van verwachtingen vormen de basis van de driehoek.

Ontmoet | Ontdek | Ontwikkel
Kinderen verkennen de wereld vanzelf vanaf hun geboorte. Door de interactie met de wereld en hun medemens leren kinderen hun eigen identiteit kennen. Door kinderen te begeleiden in het verkennen van die wereld zorgen we dat kinderen authentiek blijven en dus zo dicht mogelijk bij zichzelf blijven staan met daarbij een open, verwonderde houding naar hun omgeving. Door ze te helpen een ordening aan te brengen in die talrijke -op het eerste gezicht onsamenhangende- indrukken die het kind in de buitenwereld opdoet, laten we kinderen zien dat geen enkele gebeurtenis in de wereld op zichzelf staat en geven we ze handvatten waarmee ze in de toekomst als volwassene bewust met hun omgeving om kunnen gaan. Zo zal een kind ervaren dat alles met elkaar verbonden is en wat zijn of haar plek is in het geheel.
Leren is een actieve bezigheid, waarbij de kinderen de leerstof proberen te begrijpen en verbinden met bestaande kennis. Ontdekkend leren is een werkwijze die vooronderstelt dat de leerling ergens in psychologisch opzicht aan toe is en daarom in staat stelt hem uit te dagen om de wereld actief te onderzoeken. Hierbij is de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen het uitgangspunt.
We werken thematisch en nieuwe kennis wordt in de context geplaatst. Hierdoor leren kinderen verbanden zien. Het gaat dus niet om het leren van losse feitjes. Door nieuwe kennis en vaardigheden te verbinden aan eerder verworven kennis, beklijft het beter. Daarnaast is het zo dat de leerling de leerstof beter onthoudt als hij het zelf ontdekt. De kinderen zijn actief bezig met hun leerproces. Ze ontwikkelen hun talenten en leren hoe ze die optimaal kunnen inzetten. Ook leren ze zelfstandig denken en handelen. Ze leren initiatieven nemen, plannen, uitvoeren en reflecteren. De kinderen ontdekken de zin van het leren en ze leren van en met elkaar.

Ontmoet | Ontdek | Ontwikkel
Brede betekenisvolle ontwikkeling is meer dan taal en rekenen. Om kinderen toe te rusten voor de toekomstige samenleving dient er ruime aandacht te zijn voor toekomstgerichte vaardigheden, zoals goed kunnen samenwerken, goede communicatieve vaardigheden, digitale geletterdheid, zelfregulering, probleemoplossingsvaardigheden en creatief en kritisch denken. Het IKC Magenta draagt zorg voor de brede ontwikkeling van kinderen: kinderen moeten zich cognitief, sociaal, emotioneel, cultureel en motorisch zo optimaal mogelijk ontplooien. Voor ieder kind streven we naar een aanbod op maat. Magenta is de plek waar kinderen zich samen kunnen ontwikkelen. Daar leren ze respectvol omgaan met elkaar en met de omgeving, samen conflicten oplossen en reflecteren op zichzelf en de wereld waarin ze leven. Het IKC als pedagogische leergemeenschap is een opbrengstgerichte en uitdagende omgeving met aandacht voor de brede talentontwikkeling van kinderen.