6.2 Informatie aan ouders

Kennismakingsgesprek in de peutergroep

Het eerste contact met ouders na het afstemmen van het opvangaanbod via een contract, vindt plaats door de mentor tijdens het kennismakingsgesprek. In dit gesprek ontvangen ouders een informatiemap en nemen zij samen een checklist door om alle onderwerpen te doorlopen en bespreken. De mentor en ouders wisselen informatie uit over de dagelijkse gang van zaken. Gespreksonderwerpen zijn dagen waarop het kind komt, het ophalen en wegbrengen, bijzonderheden met betrekking tot gezondheid, verzorging, voeding, het ritme en de gewoontes van het kind. Aan het einde van opvangperiode is er een overdracht en eindgesprek.

Tien-minutengesprekken in de peutergroep

Binnen de peutergroep zijn er jaarlijks 10-minutengesprekken om wat dieper met ouders in te gaan op het welbevinden en de ontwikkeling van de peuters. Dit wordt gedaan aan de hand van observatieformulieren en kind volgsystemen.

Informatie-uitwisseling, mondeling en digitaal (peutergroep)

Om een goede samenwerking te ontwikkelen is het nodig om gegevens over de ontwikkeling van de peuter uit te wisselen, waardoor van verschillende kanten het inzicht hierover wordt belicht. Een goed contact met de ouders/verzorgers door de mentor is dan ook onmisbaar voor een kwalitatief goede opvang. Tijdens het brengen en halen van de kinderen vinden de meeste contacten met de ouders plaats. Het zijn informele momenten die we benutten voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie en het uitwisselen van ervaringen over het kind.

De pedagogisch medewerksters houden door middel van een digitaal ouderportaal ouders op de hoogte van de sociale, emotionele en lichamelijke ontwikkeling van hun kind. Ook wordt hier ingegaan op de belevenissen van het kind en de groep gedurende de dag. Er is hierbij sprake van een wisselwerking, wij vinden het ook leuk wanneer ouders over hun ervaringen en belevenissen thuis schrijven.

Start- en kindgesprekken in het onderwijs (groep 1 t/m 8)

Aan het begin van het schooljaar vindt er tussen de kinderen, de leerkrachten en de ouders een zogenaamd startgesprek plaats. Doel van dit gesprek is om op een laagdrempelige manier met elkaar kennis te maken.  Tijdens het startgesprek wordt er eventueel ook een zogenaamd gespreksarrangement opgesteld. Hierin worden afspraken vastgelegd hoeveel officiële gespreksmomenten er tussen de ouders en leerkrachten zijn. 

Gedurende het schooljaar worden er ook kindgesprekken gevoerd. Dit gesprek wordt met het kind gevoerd: welke doelen heeft het kind voor het komende jaar, hoe gaat het, waar wil het kind aan werken etc. Dit gesprek wordt natuurlijk afgestemd op het leeftijdsniveau. 

Schoolrapporten/portfolio (groep 1 t/m 8)
Regelmatig stellen we de ouders op de hoogte van de ontwikkeling en vorderingen van hun kind. Dat gebeurt in alle onderwijsgroepen 2 keer per jaar middels het schoolrapport. Daarnaast houdt elke leerling ook een portfolio bij, waarin ze werk bewaren waar ze trots op zijn, om welke reden dan ook. Dit portfolio gaan we opbouwen vanaf de peutergroep.

De onderwijsgroepen zullen een gebruik gaan maken van 'Mijnrapportfolio' (www.mijnrapportfolio.nl) dit is een combinatie van een rapport en een portfolio.

Voortgangsgesprekken (groepen 1 t/m 8)

Binnen het onderwijs worden gedurende het schooljaar 2 bespreekmomenten gepland, de zogenaamde voortgangsgesprekken. Deze vinden plaats in februari en juni. Bij het voortgangsgesprek in februari worden de ouders verwacht, in juni is dat een eigen keuze.

Klasbord
Communicatie tussen u en ons vinden wij van het grootste belang. Daarbij is ons doel om u zo snel en zo direct mogelijk te informeren over de activiteiten en ontwikkelingen op en rondom ons IKC. Om onze doelstelling te realiseren, gebruiken wij services van Klasbord waarmee wij in staat zijn u via e-mail bereiken. Ook biedt het ons onder andere mogelijkheden u via de schoolkalender sneller en beter inzicht te geven in de activiteiten op school. De nieuwsbrief, brieven voor ouders, intekenlijsten waarbij u zich kunt opgeven voor activiteiten en gespreksplanners voor bijvoorbeeld de ouderrapportgesprekken gaan allemaal via Klasbord. 

Via de tijdlijn van Klasbord zullen ook regelmatig foto's gedeeld worden van leuke activiteiten. 

Koffieochtenden

Op een aantal vastgestelde data staat de koffie (en voor de theeliefhebbers een kopje thee) voor u klaar. Tijdens deze koffieochtend bent u ook welkom om (kort) een kijkje te komen nemen in de groepen. Een goed moment om het met elkaar en ons te hebben over wat u bezighoudt! Voor ons belangrijk om te weten, want een goed IKC deel je met elkaar!

Voorstellingen

Elke onderwijsgroep verzorgt eenmaal per jaar een voorstelling voor de andere groepen. De ouders en familieleden van de optredende groep zijn bij deze voorstelling van harte welkom. De voorstelling vindt altijd plaats in de hal van het IKC. 

Nieuwsbrief

Minimaal eens per twee weken verschijnt de nieuwsbrief van IKC Magenta. Hiermee houden we ouders op de hoogte van alle zaken die spelen in en rond het kindcentrum. Een belangrijk medium om goed op de hoogte te blijven! Op de site kunt u ook de nieuwsbrief lezen en oude terugvinden in het archief.

Facebook en Instagram

Via de  Facebook- Instagrampagina van IKC Magenta kunt u zien wat er zoal gebeurt in de verschillende groepen. Ook vindt u op deze pagina actuele foto’s.

Website

Op de website van onze school (www.ikcmagenta.nl) is voor ouders ook veel informatie te vinden. 

AVG

Sinds mei 2018 hebben wij als IKC te maken met de nieuwe privacywet. Wij bevragen ouders/verzorgers actief  wat zij wel en niet getoond willen hebben van hun kind(eren).